Meekijken met de dagelijkse werkzaamheden van een servicemonteur. Léon Römers van innogy liep op donderdag 16 augustus een middag mee met één van onze servicemonteurs, Guus Raven. Guus Raven (23 jaar) werkte op die dag in de omgeving Brunssum, Zuid-Limburg. Inmiddels is Guus al drie jaar in dienst bij Volta Limburg en werkt hij als servicemonteur aan alle toestellen die Volta Limburg onderhoudt. Léon Römers vertelt over zijn ervaringen van deze dag.
Keukengeiser
'Zo ook vandaag: Guus heeft vanmirgen zeven adressen bezocht waar onderhoud aan de keukengeiser nodig was. Bij het eerste adres dat wij samen hangt ook een keukengeiser, waarvan het water te heet is. Dat heeft Guus snel bijgeregeld en daarnaast maakt hij, nu hij toch aan het toestel bezig is, dit gelijk schoon. Nieuwe onderdelen zijn voor deze toestellen niet meer te krijgen, dus wordt er veel op de zaak gerepareerd en gebruik gemaakt van onderdelen uit oude toestellen.
Slimme thermostaat
'Bij het tweede adres dat we bezoeken, brandt de CV-ketel voortdurend en dat is bij de temperaturen van de laatste tijd natuurlijk overbodig. De klant heeft daarom de CV-ketel uitgetrokken. De slimme thermostaat maakt geen verbinding met de ketel en ook de door de klant geïnstalleerde app op zijn smartphone kan geen verbinding maken. Guus belt met de ketelfabrikant en aangezien de storing al eerder voorgekomen is, en de ketel afgelopen mei is geplaatst, wordt de slimme thermostaat onder garantie vervangen.'
Waterlekkage
Op het derde adres weer een heel ander probleem: de waterdruk is te laag en herhaaldelijk bijvullen helpt niet. Er zit ergens een lekkage, waarbij het expansievat meteen als verdachte wordt vervangen door Guus, omdat er aan de rand - waar de twee helften van het vat aan elkaar zitten - behoorlijk wat roest zit en dit goed de oorzaak van de lekkage kan zijn. Na visuele inspectie van de ketel en de binneninstallatie, waarbij geen zichtbare lekkages worden gevonden, biedt Guus de klant aan om - als het probleem nu nog niet verholpen zou zijn - een druktest te doen op de ketel en binneninstallie. Zo kan hij ontdekken waar het lek zit.'
Te lage waterkdruk warm water
'Bij het volgende adres is vanmorgen een nieuwe elektrische boiler geplaatst, maar de bewoner merkt dat de warmwaterdruk te laag is. Guus gaat kijken en dat blijkt inderdaad het geval. Nadat Guus de doorstroombegrenzer uit de kraan heeft gehaald en de klant adviseert om ook de perlator te ontkalken, kunnen we door naar de laatste klant.'
Grote beurt combitoestel
'In de kelder hangt een combi-ketel die toe is aan een reguliere grote beurt. Dat is voor Guus behoorlijk routinewerk, aangezien hij vaak aan dit type toestel heeft gewerkt. Het toestel wordt grondig schoongemaakt, de nodige pakkingen en de ontsteekpen wordt vervangen en tot slot worden alle afstellingen gemeten, zodat het toestel op de juiste waarden kan worden ingeregeld.'
Ervaring Léon Römers
'Deze middag heb ik kunnen meemaken dat het werk van een servicemonteur behoorlijk veelzijdig, afwisselend en uitdagend is. Guus komt diverse problemen tegen die hij in korte tijd oplost. Daarbij scheelt het dat Guus op een prettige manier met klanten communiceert. Hij is leergierig en dat is - gezien de ontwikkelingen in de branche - ook nodig om ook aan nieuwe toestellen, zoals warmtepompen te kunnen werken. Gelukkig merk ik dat er ook veel aandacht is voor mijn eigen werkgebied (HSE) bij Volta Limburg. Het was leuk en interessant om weer eens wat dichter bij klanten te komen. Deze middag deed me terugdenken aan het begin van mijn loopbaan bij Nutsbedrijven Maastricht en MEGA Limburg, waar ik als inspecteur en adviseur ook veel bij klanten in Zuid-Limburg kwam.'